W obecnych czasach kwestia nauki języków obcych jest szczególnie istotna. Żyjemy w zglobalizowanym świecie gdzie porozumiewanie się między narodami jest szczególnie istotne. W związku z tym znaczną role ma nauka języków obcych a z nią oczywiście sami nauczyciele języków obcych. Pomimo przygotowania pedagogicznego i merytorycznego do prowadzenia zajęć z języka obcego nauczyciele, szczególnie ci początkujący mają często z tym problemy i tutaj pojawia się książka pod tytułem „Uczyć czy nauczyć”, która jest poradnikiem dla nich. Prawdę mówiąc, jest to książka nie za bardzo rozbudowana ale skupia się dzięki temu na kilku najważniejszych sprawach. Poważnie traktując porady i przykłady zawarte w treści jesteśmy w stanie rozwinąć umiejętności nauczania języka w praktyce i prowadzić owocne, efektywne zajęcia. Autor tej publikacji zwraca uwagę między innymi na wykorzystanie psychologii w trakcie prowadzenia każdych zajęć z języka obcego. Panowanie nad uczniami czy kursantami jest rzeczą niezbędną do efektywnego przekazywania wiedzy. W tym celu należy wykorzystać podświadomość człowieka aby skierować jego wolę na naukę, wzbudzić zainteresowanie oraz spowodować zapamiętywanie materiału lekcyjnego. Zanim jednak do tego dojdziemy jako nauczyciele podstawą naszego funkcjonowania względem uczniów jest nasz autorytet, który musimy sobie zdobyć od początku kontaktów z grupą uczniów. Jest to niezmiernie istotna kwestia, jakże wielkie problemy sprawiająca początkującym nauczycielom czy lektorom. W tej książce znajdziemy podpowiedzi i odpowiedzi jak autorytet osiągnąć i nie dać się zjeść uczniom, zwłaszcza nastolatkom.