Od momentu, gdy spodziewasz się dziecka, jesteś bombardowany wiadomościami o tym, jak ważne jest czytanie. Nie bez powodu: korzyści płynące z czytania na każdym etapie rozwoju dziecka są dobrze udokumentowane. Na szczęście wychowanie czytelnika jest zabawne, satysfakcjonujące i stosunkowo łatwe.

Dlaczego warto czytać dzieciom bajki http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/dlaczego-warto-czytac-dzieciom-bajki/

Najpierw zapoznaj się z czytaniem

Jeśli pozwoliłeś, by czytanie ześlizgnęło się na margines twojego życia, teraz nadszedł czas, aby je przywrócić. Stwórz przestrzeń i czas na książki, które czytasz dla siebie i książki, które czytasz z dzieckiem. Jeśli chcesz wychować czytelnika, sam bądź czytelnikiem.

Książki dla dzieci są koniecznością

Możesz myśleć, że jesteś wolny od książek, dopóki Twoje dziecko nie osiągnie przynajmniej pozycji pionowej, ale tak nie jest. Nawet noworodki czerpią korzyści z doświadczenia słuchania historii (i nie mogą narzekać na Twój gust w książkach). Więc skorzystaj. Oto jak:

Czytaj na głos każdego dnia. Jakąkolwiek książkę. Noworodkowi można przeczytać wszystko: książkę kucharską, powieść dystopijną, podręcznik dla rodziców. Treść nie ma znaczenia. Liczy się dźwięk twojego głosu, kadencja tekstu i same słowa. Badania wykazały, że liczba słów, z którymi styka się niemowlę, ma bezpośredni wpływ na rozwój języka i umiejętność czytania i pisania. Ale tu jest haczyk: język musi być żywy, osobiście skierowany do dziecka. Włączenie telewizora, a nawet audiobooka się nie liczy. Jasne, dobrze jest zacząć czytać na głos książki dla dzieci, które będą częścią biblioteki Twojego dziecka. Ale nie czuj się ograniczony. Po prostu dobrze się bawisz.

Użyj swoich zmysłów. Niemowlęta, którym się czyta, uczą się, że czytanie jest zabawne i może angażować wszystkie zmysły: dotyk kartek, zapach kleju, wizualizacje ilustracji, dźwięk głosu rodziców. Wypróbuj: Książki z teksturą są szczególnie dobre dla wrażenia dotykowego Twojego dziecka.

Uważaj na swoich odbiorców. Nawiąż kontakt wzrokowy, ale nie szukaj konkretnej reakcji. Może się wydawać, że dzieci nie słuchają, ale pochłaniają to doświadczenie. A wzorce, rutyny i uważne nawyki, które są teraz ustalone, przetrwają całe życie.

Dlaczego warto czytać dzieciom? http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/dlaczego-warto-czytac-dzieciom/

Niech Twoje dziecko zacznie mówić. Niemowlęta mogą zacząć wydawać dźwięki w odpowiedzi na twoje czytanie. Dlatego wiele książek dla tego wieku zawiera bezsensowne słowa lub odgłosy zwierząt — łatwiej je naśladować. Wypróbuj: Jeśli Twoje dziecko hałasuje, odpowiedz. To może nie mieć dla ciebie sensu, ale to komunikacja. Od tego momentu do twojego pierwszego klubu książki rodzic-dziecko jest prosta linia.

Małe dzieci

Trudno przecenić znaczenie czytania dla rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego malucha. Kiedy czytasz z małymi dziećmi, przyswajają sobie wszystko: słownictwo i strukturę języka, liczby i pojęcia matematyczne, kolory, kształty, zwierzęta, przeciwieństwa, maniery i wszelkiego rodzaju przydatne informacje o tym, jak działa świat. Co więcej, kiedy czytasz na głos, Twój maluch łączy książki ze znajomym, ukochanym dźwiękiem Twojego głosu – i fizyczną bliskością, jaką daje wspólne czytanie. Pomagasz budować pozytywne skojarzenia z książkami, które przetrwają całe życie.

Czytamy razem z dzieckiem – sposób na spędzanie czasu razem http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/czytamy-razem-z-dzieckiem-sposob-na-spedzanie-czasu-razem/

Pamiętaj:

Czytanie odbywa się przez cały dzień. Codzienne czytanie przed snem to znajoma rutyna rodziców małych dzieci — czy jest lepszy sposób na zrelaksowanie swojej małej pociechy przed snem? Upewnij się, że atmosfera jest kojąca i nie pospieszna, i wybierz niektóre z wielu książek, które strategicznie kończą się spokojną sceną pójścia do łóżka (chociaż bardziej zabawne są książki o dzieciach unikających snu). Ale czytaj z maluchem również w ciągu dnia. Proponowanie czytania książek z małymi dziećmi jest jednym z najlepszych sposobów – czasami może się wydawać, że jest to jedyny sposób – na zmuszenie ich do spowolnienia i skupienia się.

Przedstaw swój własny gust. Czytasz od dawna i masz wyczucie tego, co lubisz w książkach dla dorosłych. Jako rodzic masz szansę na nowo odkryć swój gust w książkach dla dzieci. Wyciągnij swoje stare ulubione i znajdź nowości, które przykują Twoją uwagę, gdy jesteś w księgarniach, bibliotekach lub w domach znajomych. Dobrą wiadomością jest to, że najlepsi autorzy i ilustratorzy książek dla dzieci również starają się zadowolić swoich dorosłych odbiorców. Wypróbuj: dostosuj tekst, gdy czytasz na głos. Wiele klasycznych książek dla dzieci jest obecnie uważanych za seksistowskie, rasistowskie, przestarzałe i pod pewnymi względami wręcz okropne. Możesz je ulepszyć.

Szanuj preferencje swojego dziecka. Twoje dziecko już zaskakuje Cię niezależnymi gustami i opiniami. Możesz nie być tak podekscytowany wróżkami lub mówiącymi ciężarówkami, ale Twoje dziecko może być. Zachęć dzieci do wyrażenia tego, co lubią w swoich książkach, i znajdź więcej takich książek.

Pas de deux rodzic-dziecko. Im bardziej możesz sprawić, że czytanie będzie satysfakcjonujące dla obu stron, tym bardziej będzie kojarzyć się z przyjemnością i nagrodą. Jeśli twojemu dziecku nie podoba się głos twojego głupiego ogra, nie używaj go. Pamiętaj, że to też czas na historię Twojego dziecka. Spróbuj: Pozwól dziecku przewracać strony, aby kontrolować tempo. (Świetnie nadaje się również do rozwijania umiejętności motorycznych.)

Mądre książki dla dzieci http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/madre-ksiazki-dla-dzieci/

Można przerwać. Nie daj się tak zaabsorbować własnym czytaniem, że ignorujesz komentarze i pytania dziecka. Przerwy pokazują, że Twoje dziecko jest zaangażowane. Spróbuj: jeśli zauważysz, że mówisz: „Pozwól mi dokończyć tę stronę”, zatrzymaj się i poproś malucha, aby powtórzył pytanie. Jeśli dzieci nie wydają się zajęte słowami, zapytaj, co widzą na obrazkach. Wskaż rzeczy i poproś ich, aby wyjaśnili lub opowiedzieli działanie.

Rozszerz świat swojego malucha. Czasami małe dzieci wydają się „przywiązane” do pewnej książki. Nie odmawiaj im książek, które im się podobają, ale staraj się aktywnie kierować ich także w stronę innych książek. Co najważniejsze, nie bój się wystawiać maluchów na tematy, dla których nie mają żadnego kontekstu. Wszystkie tematy — nawet geologia, historia sztuki i życie w różnych kulturach — można podzielić na małe części i zainteresować dzięki wspaniałej książce dla dzieci. Wypróbuj: w pewnym wieku dzieci mogą zacząć przyciągać wyłącznie historie, w których występuje bohater ich własnej płci. Nie dotyczy to małych dzieci. Wykorzystaj ten czas, aby wystawić je na zbalansowane menu postaci.

Wybierz różnorodne książki. Wszystkie dzieci muszą zobaczyć swoje odbicie w otaczających je książkach z obrazkami. Jeśli Twoje dziecko należy do mniejszości rasowej lub etnicznej, szukaj książek, w których pojawiają się dzieci podobne do Twojego — coraz łatwiej je znaleźć. Białe dzieci również korzystają z książek, które pokazują dzieci o różnych odcieniach skóry i pochodzeniu etnicznym. Wszystkie dzieci muszą zapoznać się z książkami, które prezentują różnorodność tradycji kulturowych i struktur rodzinnych współistniejących w naszych społecznościach. Przedstawianie dzieciom różnorodności w książkach przygotuje je do życia w zróżnicowanym świecie.

Opowiadania psychoedukacyjne dla dzieci http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/opowiadania-psychoedukacyjne-dla-dzieci/

Wschodzący czytelnicy

Ten magiczny przełomowy moment — kiedy Twoje dziecko wykazuje zainteresowanie literami i zaczyna rozróżniać słowa na kartce lub w samym świecie — zdarza się w różnym wieku dla różnych dzieci, nawet w tej samej rodzinie. Większość rodziców opisuje długi okres, w którym dziecko nie potrafi rozpoznawać słów, po czym następuje szybki przypływ zrozumienia, po którym następują bardziej regularne, ale wciąż nagłe skoki. To naprawdę może wydawać się magią — więc nie spiesz się.

Kilka strategii wspierających wschodzącego czytelnika:

Kiedy dzieci zaczną wybierać słowa, pozwól im czytać ci przez jakiś czas, ale czas czytania nie powinien być napięty, wyczerpujący ani przypominać testu. Najpierw spróbuj wskazać słowa, o których wiesz, że Twoje dziecko rozpozna i poproś je o przeczytanie. Kiedy Twoje dziecko zna więcej słów, spróbuj czytać na przemian strony.

Każde dziecko uczy się czytać we własnym tempie. Nie ma „właściwego” wieku do samodzielnego czytania, ani specjalnego przepisu na to, by każde dziecko czytało do, powiedzmy, 5½ roku życia. W rzeczywistości niewiele pięciolatków jest gotowych na samodzielne czytanie w pełni – nawet jeśli wiele programów przedszkolnych jest ukierunkowanych na ten cel. Jeśli przez cały czas koncentrowałeś się na wychowywaniu czytelnika, możesz mieć pewność, że Twoje dziecko podejmuje kroki w kierunku samodzielnego czytania we właściwym dla Ciebie tempie.

Nie zmuszaj do czytania. Twoje dziecko może już być pod presją, aby nauczyć się czytać w szkole.

Czytanie w domu powinno być piękne, zabawne, gasić ciekawość i inspirować. Wspaniale, jeśli możesz pomóc dziecku w nauce czytania, ale twoja najważniejsza praca jest głębsza: pielęgnowanie miłości do czytania. Nie nakładaj tego na siebie, aby Twoje dziecko trafiało w określone cele.

Późni czytelnicy często wyrastają na lepszych, bardziej entuzjastycznych czytelników. Twoje dziecko może być bardziej zestresowane nauką czytania, niż myślisz.

Wcześni czytelnicy

Gdy Twoje dziecko zaczyna samodzielnie czytać, Twoja rola się rozszerza. Czytaj dalej z dzieckiem, ale także dostarczaj cały wachlarz atrakcyjnych książek, wiele pozytywnych wibracji i dobrej rozmowy o czytaniu i ogólnie o książkach.

Zapytaj „co czytasz?” Niech to pytanie stanie się dużą częścią twojego życia. Kiedy jesteś z dzieckiem i przyjacielem, zapytaj, co czyta znajomy i rozpocznij rozmowę. Twoje dziecko może chcieć przeczytać, czym przyjaciele są entuzjastycznie nastawieni.

Świat widziany oczami dziecka http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/swiat-widziany-oczami-dziecka/