„Bądź czujna” to pierwsza część trylogii, powieść fantasy, książka dla wymagających czytelników tych dorosłych i nastoletnich. Nie może on bać się brutalnych scen, czy pojawiających się od czasu do czasu wulgarnych słów. Są one dopełnieniem zdarzeń, oddają ich charakter, wzmacniają emocje. To książka dla miłośników bitew, wartkiej akcji i (ku zaskoczeniu) realizmu. Magia jest tłem, czymś na pozór niezauważalnym ale i nieodłącznym w fabule. Wspomniany został realizm, gdyż w książce znajdziemy problemy, z którymi stykamy się na co dzień. Konflikty w przyjaźni, których jest sporo i są wielowymiarowe. Zazdrość o drugą osobę, jak w przypadku głównej bohaterki; relacje oparte na zysku, przerodzenie przyjaźni w czystą nienawiść i wrogość. Stereotypy. Ann, główna bohaterka, jest jedną z nielicznych dziewcząt w klasie o profilu wojskowym. Pomimo słabości płci nie odstaje w niczym od chłopców, jednak nie jest w pełni przez nich akceptowana. Także miała problemy w dzieciństwie ze znalezieniem przyjaciół z powodu swojego wychowawcy – Wielkiego Mistrza, który jest władcą ich państwa, przerażającym, surowym, stanowczym człowiekiem. Problem bycia sierotą. Ann straciła rodziców w pożarze, gdy miała kilka miesięcy. Musiała sobie poradzić z brakiem matczynej miłości i ojcowskiej troski. Zajmowały się nią liczne osoby, które mimo wszystko nie mogły jej poświęcić wystarczającej uwagi. Pojawia się tez problem ambicji w osobie choćby Wielkiego Mistrza, który chce być za wszelką cenę doskonałym władcą, opiekunem. Poruszony jest też problem w relacjach damsko-męskich w młodzieńczym wieku, pierwsze zalążki miłości. Autorka chciała także zwrócić uwagę na tę sprzeczność między chęcią spełniania własnych marzeń, a tych nadanych przez rodziców. Patrząc na przyjaciółkę Ann, Dianę widzimy, że prawdopodobnie nie było jej wolą wstąpienie do klasy wojskowej, a jej ojca. Dziewczyna przeżywa wewnętrzne katusze, gdy obok niej Ann spełnia swoje własne marzenia. Zatem powieść pobudza do myślenia i zwrócenia uwagi na problemy współczesnego świata a szczególnie drugiego człowieka.